حق تألیف برای نرم افزارها و بازی های رایانه ای: راهکارها و چالش ها
نویسندگان
چکیده
حق تألیف در عرصه فرهنگ و هنر آغاز شد. از آغاز در این عرصه دو رویکرد شکل گرفت: رویکردی تجاری و اقتصادی که بیشتر دلمشغولِ حق تهیه کنندگان و سرمایه گذاران است و رویکرد دیگری که نگران حق مؤلف و پدیدآورنده اثر است. رویکرد نخست ریشه در کشورهای آنگلوساکسون دارد و رویکردی فرهنگی برخاسته از فرانسه است. با توسعه تولیدهای رایانه ای به ویژه نرم افزارها و بازی های رایانه ای و با جدا شدن بازار نرم افزار از سخت افزار، تکثیرهای غیرقانونی و دزدی هایی که می توان آنها را «دزدی های مخملی» نامید، جامعه جهانی بر ای حفظ حقوق پدیدآورندگان این کالاهای علمی و فرهنگی، دست به کار شد. در این مقاله راهکارهای رویارویی با این خطر بررسی و چالش های داخلی و بین المللی قوانین مربوط به حق تألیف در این عرصه بررسی می شود. چالش های موجود در این عرصه و بررسی نقاط قوت و ضعف رویکردهای گوناگون، برای مسائل موجود در دستورکار حق مؤلف در کشورمان مفید باشد.
منابع مشابه
حق تألیف برای نرم افزارها و بازی های رایانه ای: راهکارها و چالش ها
حق تألیف در عرصه فرهنگ و هنر آغاز شد. از آغاز در این عرصه دو رویکرد شکل گرفت: رویکردی تجاری و اقتصادی که بیشتر دلمشغولِ حق تهیه کنندگان و سرمایه گذاران است و رویکرد دیگری که نگران حق مؤلف و پدیدآورنده اثر است. رویکرد نخست ریشه در کشورهای آنگلوساکسون دارد و رویکردی فرهنگی برخاسته از فرانسه است. با توسعه تولیدهای رایانه ای به ویژه نرم افزارها و بازی های رایانه ای و با جدا شدن بازار نرم افزار از سخ...
متن کاملحق تألیف برای نرمافزارها و بازیهای رایانهای: راهکارها و چالشها
حق تألیف در عرصه فرهنگ و هنر آغاز شد. از آغاز در این عرصه دو رویکرد شکل گرفت: رویکردی تجاری و اقتصادی که بیشتر دلمشغولِ حق تهیهکنندگان و سرمایهگذاران است و رویکرد دیگری که نگران حق مؤلف و پدیدآورنده اثر است. رویکرد نخست ریشه در کشورهای آنگلوساکسون دارد و رویکردی فرهنگی برخاسته از فرانسه است. با توسعه تولیدهای رایانهای بهویژه نرمافزارها و بازیهای رایانهای و با جدا شدن بازار نرمافزار از سخ...
متن کاملتطبیق موردی 9 بازی رایانه ای آموزشی با اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی های رایانه ای آموزشی
پژوهش حاضر باهدف تحلیل محتوای بازیهای رایانهای آموزشی بر اساس اصول و استانداردهای عمومی طراحی بازی است. پرسشهای اساسی این پژوهش عبارتاند از: 1. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده بر اساس استانداردهای طراحی بازیهای رایانهای جدی ساختهشدهاند؟ 2. آیا بازیهای رایانهای آموزشی تولیدشده با عناصر و اصول عمومی طراحی بازی مطابقت دارد؟ روش پژوهش، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. جامعه آماری ای...
متن کاملتجزیه تحلیل نقش بازی های رایانه ای در ارتقاء قدرت نرم آمریکا
دنیای بازیهای کامپیوتری جهانی بسیار زیبا و جذاب است که میلیونها انسان را در سرتاسر جهان مجذوب خود کرده و هرروز بر مخاطبین آن افزوده میشود. با این وجود یک سوال اساسی در ذهن برخی کاربران این بازیها وجود داشته که هدف اصلی ساخت این بازیها چیست؟ آیا فقط برای سرگرم کردن انسانها تولید میشوند یا اهداف دیگری در پس آن وجود دارد؟ موقعیت مکانی، داستان و شخصیتپردازی برخی از بازیها باعث شده که ب...
متن کاملتجزیه تحلیل نقش بازی های رایانه ای در ارتقاء قدرت نرم آمریکا
دنیای بازیهای کامپیوتری جهانی بسیار زیبا و جذاب است که میلیونها انسان را در سرتاسر جهان مجذوب خود کرده و هرروز بر مخاطبین آن افزوده میشود. با این وجود یک سوال اساسی در ذهن برخی کاربران این بازیها وجود داشته که هدف اصلی ساخت این بازیها چیست؟ آیا فقط برای سرگرم کردن انسانها تولید میشوند یا اهداف دیگری در پس آن وجود دارد؟ موقعیت مکانی، داستان و شخصیتپردازی برخی از بازیها باعث شده که ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایرانناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
ISSN
دوره 2
شماره 7 2009
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023